فروشگاه اینترنتی آی آر نید
فروشگاه اینترنتی آی آر نید

ظروف سرامیکی

ظروف سرامیکی

27 مرداد ، 1401
ادمین
0 کامنت

تاریخچه ظروف سرامیکی

لغت سرامیک برگرفته از کلمه کراموس يونانی است که از نظر معنا یعنی لوله ای از گِل پخته .طبق کاوش های بدست آمده پیشینه ی سفالگری (سفال ، سرامیک ، کاشی) در ایران (هزاره پیش از میلاد به ویژه دوره‌های ماد، اشکانی و ساسانی ) بوده است و از این کشور به سایر نقاط جهان گسترش پیدا کرده است.جالب است که بدانیم، سفال حاصل استفاده از چهار عنصر اصلی یعنی آب، خاک، باد و آتش است. در حال حاضر هنر و صنعت سفال و سرامیک سازی، اهمیت زیادی در جهان پیدا کرده است و طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است .از میان کشورهای جهان بجز ایران، کشور هایی مانند : کره جنوبی، چین، هند، تایلند، مالزی، ژاپن، اندونزی ،یونان ، انگلیس ، ایتالیا، آلمان و فرانسه نیز بهترین آثار سفالی و سرامیکی را تولید و به بازار عرضه می کنند .استفاده از ظروف سرامیکی محدود به پخت و پز غذا نیست. از این ظروف درساخت قوری، کتری، لیوان، بشقاب، کاسه و سایر ظروف استفاده می شود.همچنین از سرامیک در ساخت انواع لیوان های مخصوص دمنوش استفاده می شود و طراحی آن ها به گونه ای است که به راحتی قابل حمل باشند. داشتن یک سرویس قهوه خوری سرامیکی با طرح های فوق العاده از دیگر لذت هایی است که تنها با انتخاب ظروفی با جنس سرامیک امکان پذیر است.قابلمه و ماهیتابه های سرامیکی با طرح ها و رنگ های مختلف می توانند به تنهایی کیفیت شرکت و کمپانی سازنده را به نمایش بگذارند چرا که کیفیت مواد اولیه این محصولات به عنوان عامل اصلی تفلون بودن آن است. کیفیت بالا همواره خدمات بهتری را ارائه می دهد، به علاوه کمپانی معتبر برای بالا بردن میزان فروش خود از لعاب مخصوص و با کیفیت برای ظروف سرامیکی استفاده می کند.

ظروف سرامیکی و ویژگی های آن

ظروف سرامیکی از جمله ظروف محبوب، پر طرفدار و پر تقاضا هستند.این ظروف علاوه بر اینکه ظاهر زیبا و کاربرد تزئیناتی دارند، ظروفی نچسب و مقاوم برای پخت و پز هستند.ظروف سرامیکی از خاک رس ساخته شده اند مانند ظروف سفالی اما لعاب و روکش درظروف سرامیکی آن ها را از هم بسیار متفاوت کرده است.این ظروف به دلیل لعاب و روکشی که دارند باعث شده طرفداران زیادی داشته باشد و از ظروف دیگر آشپزخانه کاملا متمایز باشند.البته ظروف نانو سرامیکی هم یکی از ظروف های بسیار خوب است که به تازگی وارد کشور شده اما به دلیل قیمت بالا محبوبیت زیادی ندارند .ظروف سرامیکی با روکش سرامیکی، بدنه ای از جنس فلز (آلومینیوم) دارند و روی سطح آن ها لایه ای از سرامیک به عنوان روکش استفاده شده است. آلومینیوم قادراست گرما را به خوبی انتقال دهد. روکش سرامیکی این ظروف فاقد مواد سمی است واز نفوذ ذرات فلز به داخل غذا جلو گیری می کند . این ظروف اگر سالم و اصل باشند مواد شیمیایی و یا فلزات سنگین و سمی را وارد غذا نمی کنند و به عنوان یکی از ظروف ایمن برای سلامتی شناخته شده اند.

از ظروف سرامیکی برای اولین بار چگونه استفاده کنیم 

  1. در ابتدا با دقت برچسب ها را از ظرف جدا می کنیم  و یک مرتبه  ظروف سرامیکی را با ابر و یا اسفنج نرم شستشو می دهیم.
  2. ظرف را روی شعله  بسیار کم گذاشته و مقدار بسیار کمی روغن گیاهی درون ظرف می ریزیم.
  3. بعد از گذشت مدت کوتاهی روغن داغ شده را درون ظرف سرامیکی می گردانیم و همه قسمت های آن را به روغن آغشته می کنیم.
  4. در آخر ظرف مورد نظر را شسته و دفعات بعد با خیال راحت از آن استفاده می کنیم.

نکات مهم جهت استفاه و نگهداری اصولی از ظروف سرامیکی 

  1. ظروف سرامیکی را هرگز داخل هم قرار ندهید.
  2. به کف ظروف سرامیکی آسیب نزنید. (از اسکاچ، قاشق یا هر وسیله ی تیز و... برای تمیز کردن کف ظروف استفاده نشود).
  3. ظروف سرامیکی داغ را در آب سرد قرار ندهید.
  4. برای تمیز کردن ظروف سرامیکی از مایع ظرفشویی و یا مقداری جوش شیرین می توان استفاده کرد.
  5. به دلیل اینکه ظروف سرامیکی حرارت و گرما را به خوبی در خود نگه می دارند میتوان با حرارت پایین به راحتی غذا را در آن ها طبخ کرد.
  6. ظروف سرامیکی به میزان کمی روغن نیاز دارند. این ظروف را می توان در فر قرار داد و از آن ها برای طبخ غذاهای رژیمی نیز استفاده کرد. همچنین با استفاده از ظروف سرامیکی می توان در مصرف انرژی نیز صرفه جویی کرد .
  7. ظروف سرامیکی را قبل از شروع پخت و پز روی گاز قرار ندهید . در ابتدا مواد غذایی مورد نظر را درون ظرف بریزید و بعد آن را روی حرارت بگذارید .
  8. به دلیل وجود ظروف سرامیکی تقلبی در بازار حتما از یک فروشگاه معتبر و یک برند شناخته شده اقدام به خرید نمایید.
  9. به دلیل مقاومت ظروف سرامیکی به سرما ، میتوان این ظروف را در فریزر نیز قرار داد. 
  10. از نگهداری طولانی مدت مواد غذایی مرطوب بخصوص اسیدی در ظروف سرامیکی مخصوصا اگر دارای ترک خوردگی هستند خودداری نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfkKS0cAAAAAKmpPi04rBcoGxfyNVPEpOlw-Os8